דור העתק-הדבק

כש Avital 85 דיברה על התסכול שהיא חשה נוכח תופעת העתק-הדבק אצל תלמידים, הבנתי אותה. המעשה שהיא עשתה ראוי להערצה, האם התלמיד הפנים את מה שלמד בספריה ויישם זאת במשימה הבאה? כמה תלמידים היא תצליח להנחות באמצעים העומדים לרשותה?

הכנת עבודות ברגע זו תופעה מוכרת ושכיחה. כבר בכיתות הנמוכות התלמידים יודעים שעבודות מכינים באינטרנט. ' דור העתק-הדבק' שלא תמיד ניחן באוריינות מחשב (גם להעתיק צריך לדעת…) מצליח לשרוד ואף לקבל ציונים יפים על העבודות הללו.

כתבתי על חדר עיון ועל הנטייה של תלמידים להשתמש פחות בספרים, השינוי חייב לבוא מביה"ס.  אומנם, יותר ויותר מורים נותנים משימות עם שאלות מנחות ולא 'סיכום' ומבקשים עבודה שיש בה גם רשימה ביב' של ספרים.
אני בעד השימוש בטכנולוגיה, האנצ' ברשת מעודכת מזו בנייר. הרשת עצמה מאפשרת לספריה להתרחב מעבר לשטחה האמיתי (ספריה ללא קירות).

רעיון מעניין שפורסם אתמול: דר' א. עידן שואל מה רע ב'העתק' – 'הדבק'?

קטע מתוך: "ארתור" המתאר כיצד תלמידים שונים מכינים עבודות, ומסביר יפה את המשמעות של גניבה ספרותית ולמה כדאי להכין עבודה שהיא כולה שלך.

 המשך…

מודעות פרסומת

9 תגובות

  1. פוסט חשוב ומרתק לנושא כה בעייתי!
    סרטים נפלאים. צפיתי בהנאה רבה.
    אעביר לחברות מורות וגם לספרניות…כמובן.
    תודה.

  2. אילנה תודה!

    שימי לב שהתלמידה בסרט לא ידעה שזה לא נכון להכין עבודה בצורה כזו.
    צריך ללמד את זה.

  3. שמתי לב! זה היה המשפט שהדליק אצלי את הפיוז הרלוונטי…
    ולכן חשוב להעביר את זה הלאה ❗

  4. הי ירדנה ,
    גם אני נתקלת בבעיתיות הזאת שאת מדברת עליה .
    אבל , כשמגיעים אלי ילדים בבית ספר יסודי עם עבודה , ואני יודעת שיש לי מספיק חומרים בספרים – אני נוטה להמליץ להם להשתמש בספר . למרבה הפלא במרבית המקרים הם גם מקשיבים …
    עם תיכוניסטים זה טיפה יותר קשה …
    העצלנות כבר השתרשה אצלם …

  5. היי שרה,

    שישתמשו בספרים וגם באינטרנט, העניין הוא שצריך ללמד את הילדים לעבד את החומרים.
    וזו אחריות בית-הספר, כמה נוכל להשפיע אם המורים מסכימים לקבל עבודה שפשוט הועתקה בשתי לחיצות עכבר?

  6. צודקת .
    לא נעים להגיד , אבל מגיעים אלי סטודנטים שאין להם מושג איך לכתוב עבודה סמינריונית , ואני מלמדת אותם לעשות זאת .
    לצערי – לא מלמדים בבתי הספר איך לכתוב עבודה .
    בשנה שעברה ולפני שנתיים – נעניתי לבקשתה של חברתי שהיא מנהלת אולפנא , והייתי מגיעה בערבים לספריה ולחדר מחשבים – כדי לתת לבנות הנחיה איך כותבים עבודה , איך מוצאים מקורות מידע . זה הלך דווקא מצוין . הבנות כתבו עבודות יפהפיות .

  7. אפשר בספריות להציע הדרכות כאלה, ואולי יש ספריות שעושות זאת
    השאלה, מי יסכים ללמוד במסגרת לא מחייבת?

    כשהקהל שבוי (בבי"ס) זה הכי קל

  8. ראיתי את הסרטונים והימהמתי בשקט לעצמי כן ,כמובן , נכון .
    אמנם הוגש בהומור אבל הנושא רציני, בעייתי וכואב.
    פה דרוש חינוך והדרכה מהתחלה .
    איך לכתוב עבודות, שילוב בין חומר ספרי וחומר באינטרנט.
    יש מורות שמצליחות ע"י שאלות מודרכות לגרום לתלמיד להכין את העבודה
    במצורה שישאר גם משהו בראש . אבל הן לא הרוב.
    לרוב מורות בגלל לחץ לימודים וכל מיני תכניות לימודיות שמוצנחות מלמעלה
    אין זמן לעבודה יסודית . והפתרון …
    כך נולד "העתק – הדבק" .
    הוא יפה, צבעוני, מלא תמונות , מועתק תוך 5 דקות ו…..לא נשאר בראש כלום.
    כי תלמיד לא קורא אפילו פעם אחד את החומר שהוא העתיק.

  9. כל מה שאת אומרת נכון,
    כתיבת עבודות צריכה להיות בתוכנית הלימודים.

    הבעיה היא שהעבודה הצבעונית שאת מתארת מזכה את התלמיד בציון מעולה,
    השאלה מה הוא למד?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: